mandag 18. februar 2013

Oversettelse på Snowflake Afghan.


Jeg kontaktet eier av oppskriften *Snowflake Afghan* for å høre om jeg kunne oversette oppskiften til norsk.
- Og det kunne jeg!

Jeg ble jo så hoppende glad!


Jeg linket til denne oppskriften inne på den ene siden min; Inspirasjon til Håndarbeide. 

Den var kun på engelsk, og flere ville ha oversettelse.

Her er den:




Jeg har heklet en prøvelapp med disse fargene.
Nederst ligger bildet av teppet til eier av oppskriften.

I oppskriften anbefales heklekrok nr 4,25.
Men bruk den heklekroken som passer til det garnet du velger.

Forkortelser:

lm- luftmaske.
fm- fastmaske.
st- stav.
dblst- dobbelstav.
hst- halvstav.
kjm- kjedemaske.
lmb- luftmaskebue.
Hver runde avsluttes med å feste med en kjedemaske, slik at krystallen blir sammenhengende
.
Oppskrift:

Runde 1:

Hekle 2 lm, hekle 6 fm i første lm.
Fest med kjm.
Runde 2:
5 lm (som st og 2lm), st i første fm * st, 2lm, st* i neste lm. = gjenta rundt. = 6 stavgrupper. Fest med 1kjm.

Runde 3:

kjm i toppen av de neste maskene, for å komme til første  mellomrom, 3lm ( teller som første st på denne og de neste rundene), st, 3lm, 2 st i første 2lmbue. *2st, 3lm, 2st* i de neste 2lmb.
Gjenta rundt. Fest med 1kjm.

Runde 4:

kjm i maskene til du kommer tilførste 3lmb. I første 3lmb hekler du: 3lm, 2st, 3lm, 3st, 1lm. Fortsett rundt med *3st, 3lm, 3st, 1lm* i de neste 3lmb. Fest med 1kjm.

Runde 5:

kjm i maskene til du kommer til første 3lmb.
3lm, 3st, 2lm, 4st, 3lm i første 3lmb.
*4 st, 2lm, 4st, 3lm* i de neste 3lmb. Fest med kjm.
Du har nå et 6- sidet snøfnugg.
Klipp tråden, for nå skal du begynne med farge nr 2.

Runde 6:

Beg med neste farge. Fest med 1kjm i en 2lmb.
1lm, 1fm, hekle mellom stavene nå: hst i hver av neste to stavmellomrom, st i neste stavmellomrom, 2st i 3lmb, dblst i mellomrommet fre rad 5/under, 2st i samme 3lmb, st i neste stavmellomrom, hst i de neste to stavmellomrommene. Fortsett slik rundt. Fest med 1kjm.

Runde7:

3lm, (første st) *1st, 3lm,1st i første lm. St i de neste 13 maskene*
Gjenta rundt. Fest med 1kjm.

Runde 8:

1lm, fm i første maske.
*3fm i m i lmb, 1fm i de neste 15 maskene.*
Gjenta rundt hele. Fest med 1kjm.
Klipp tråden.

Montering:

Bruk nr 2 farge og sy sammen med denne sømmen.
slik at det blir 5 striper med 7 hexagoner og 4 striper med 6 hexagoner.
Sett så sammen stripene (7,6,7,6,7,6 osv)

Kanting:

Man kan jo kante som man vil men i oppskriften er det slik:
Med rettsiden opp, farge nr 1/ hvit.

Rad 1:

Med rettsiden opp, farge nr 1/ hvit.
Fest med en fm, fm rundt hele teppet.
Fest med 1kjm, og snu og hekle fm rundt igjen.
Fest med 1kjm.

Runde 2:

fm i første m *dblst i neste m, fm i neste*
Gjenta rundt.
Klipp tråden.
Fest alle løse tråder.

Ferdig!





Kooos deg og nyyyt den FLOTTE jobben du har gjort!




Minner om at denne oppskriften er IKKE min egen. Det er kun en oversettelse av  denne oppskriften. Det er hun som har copyright på den. (Det er hun som har heklet dette blå teppet på bildet også.)

Jeg blir veldig glad for kommentarer her inne. :D
Og om dere vil linke til denne oppskriften eller meg, ja, da blir jeg OGSÅ glad. :D

Ha en strååålende dag!


6 kommentarer:

  1. Det snøflaket er jo nyyydelig :-) takk for den jobben du gjør med oversettelser og deling :-)
    Besøk meg gjerne www.strikking-hekling-bestilling.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!!

      Takk for det!
      Jeg er så glad for at jeg fikk lov til å oversette dette. :D
      Jeg vil gjerne besøke din blogg også, har forsøkt tidligere.. Meeen, profilen din er helt sperret..
      Tror du må sjekke innstillingene i bloggen din og forandre på det. :-D
      Jeg kommer forresten inn via adressen du la ut, men vanligvis er det bare å trykke på navnet. :)

      Slett
  2. Så fint at du har oversatt denne til Norsk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke moro!
      Jeg er superglad for at jeg fikk lov. :-D

      Slett
  3. Nydelig teppe i fantastiske ruter. Kjekt du tok deg tid til å oversette det.

    SvarSlett
  4. Noe så flott! Dette har jeg aldri sett før. Heller ikke din blogg, du tryller frem så mye flott og variert. Ser du har oversatt flere av oppskriftene, sånt kan vi like. Jeg mister gnisten dersom oppskriftene er på engelsk, thihi!

    I'll be back - nå er du lagret. Takk for masse flott inspirasjon. God helg til deg! :)

    Eli Kristin

    SvarSlett

Hver kommentar settes enormt pris på!
Jeg forsøker også å alltid besøke + kommentere tilbake. <3