fredag 25. januar 2013

Oversatt: Lue med uglemønster! Uglelue!


Denne oppskriften er oversatt med tillatelse fra eier:
Penguin Purls heter bloggen hennes.

Originaloppskriften finner du her: WHO?



Jeg strikket den i garnet Lima, fra Drops. 
Ca 135 g.

Størrelser: baby (barn) voksen.

Notat: Dersom man strikker str 10-14 år, kan man bruke (barn) oppskriften, men strikk den til ca str voksen i lengde. Ferdig lengde 22-23 cm.

Maskeforklaringer:

m = maske.
vr = vrang maske.
r = rett maske.
fh = (fletting mot høyre) sett 2 masker på flettepinne og hold bak arbeidet. Strikk to masker fra pinnen, strikk så de to maskene fra flettepinnen.
fv = (fletting mot venstre) Sett 2 masker på flettepinne og hold foran arbeidet. Strikk to masker fra pinnen, strikk de to maskene fra flettepinnen.

Oppskrift:
Bruk garn som passer til pinne nr 4,5.
-Legg opp 92 (100) 112 masker.
-Strikk 2, 5 cm med 2r, 2vr.
-Rettstrikk 5 runder. Fell 4 (1) 2 masker jevnt i rad 3. 88 (99) 110.
-Deretter strikker du 19 runder med uglemønster.

Uglemønster:
-Runde 1-3: *3vr, 8r* gjenta rundt..
-Runde 4: *3vr, fh, fv* gjenta rundt.
-Runde 5 -11: samme som runde 1.
-Runde 12: samme som runde 4.
-Runde 13: samme som runde 1.
-Runde 14-15: *3vr, 1r, 2vr, 2r, 2vr, 1r* gjenta rundt.
-Runde 16-17: samme som runde 1.
-Runde 18: samme som runde 4.
-Runde 19: samme som runde 1.
Etter uglemønster øker du 0 (5) 2 masker: 88 (104) 112m.
Strikk rettstrikk til luen måler 11,5 cm (13cm) 15,5 cm inkl ribb.
Detter starter fellingen.

Felling for toppen:
- Strikk 9 (11) 12 m, strikk 2m sammen* gjenta rundt.
- Strikk en runde rett.
- Strikk 8 (10) 11 m, strikk 2m sammen* gjenta rundt.
- Strikk en runde rett.
-> fortsett slik videre, til du har 40 (56) 64 m igjen.
- Deretter feller du på hver runde til du har 8 m igjen.
Klipp tråd, fest enderne og sy i øyne.
Ferdig! :-D

10 kommentarer:

  1. Aldeles nyyyydelig lue <3

    Og, du er bare helt
    FANTASTISK med disse oversettelsene dine :D :D

    SvarSlett
  2. Sier bare TUSEN TAKK.DU sparte meg for arbeid har en venninde som har veldig lyst å strikke en slik men kan ikke engelsk og jeg har lovet å oversette, og NÅ SLAPP jeg! Igjen TUSEN TUSEN TAKK!!

    SvarSlett
  3. Så fin!! Denne skal jeg strikke. :)

    God søndag til deg. :)

    Klem Linda

    SvarSlett
  4. Tusen hjertelig takk for oppskrift!
    Klem fra Veronica

    SvarSlett
  5. Takk for at du la ut denne! Jeg strikket pulsvanter med dette mønsteret (lastet ned fra ravelry) og på denne oppskriften din er det strikket vrange masker der "øynene" skal være, og det gir mye bedre effekt! Så det skal jeg "adoptere" i pulsvantene også. PS: Lua mi er snart ferdig, strikker den i hvitt. :)

    SvarSlett
  6. Denne luen har jeg i knall rosa. Har letet etter oppskriften i evigheter, så gjett om jeg ble glad når jeg fant den her :-) Tusen takk for tipset :-)

    SvarSlett
  7. Hei. Lerke er ett Dalegarn, ikke drops. Nå går jeg igang med lua i ukjent garn, restehaugslanking til jul:-)

    SvarSlett
  8. Å den har jeg strikket men mønstret var dansk og fra 2005 Fin lue :-)

    SvarSlett
  9. Så vakker :)
    Jeg MÅ strikke denne til barnebarnet mitt, hun kommer til å elske den! :)
    Hun er tre år og litt spinkel... Skal jeg strikke i baby størrelse da eller??
    Tusen takk for oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk! :-D
      Ja, de blir riktig fjonge disse luene.
      Det går sikkert fint å bare strikke den i babystr, og deretter forlenge den litt?

      Ellers kan du jo vurdere å srikke den i tynnere garn/ mindre pinner. :))

      Slett

Hver kommentar settes enormt pris på!
Jeg forsøker også å alltid besøke + kommentere tilbake. <3