mandag 17. mars 2014

Copyright og nettvett ift bloggland?




Temaet i dag er kanskje en liten ....hverdagsbombe.. :-P


Jeg har OFTE kommet over rene kopier av mine blogginnlegg 
i andres grupper, blogger osv..

De har blitt brukt helt uten min tillatelse.
Jeg blir litt lei meg, kjenner jeg.. Man får litt lyst til å kutte ut hele greia.

Jeg sitter jo og jobber en del på nett ift håndarbeide, 
oppskrifter og diverse foraer som jeg er moderator osv på.
Og så er det kjempegøy å se på alt det flotte som produseres! :-D

-Dermed får man jo med seg litt forskjellig, 
og jeg er vel ganske godt bevandret i håndarbeidsverden. :-)

I disse 'print-screen'-tider er det derfor lett 
å bare dele i fleng på diverse foraer eller grupper på nett.

-Husk bare at det sitter mennesker som legger mange timer i 
å oversette, dele oversettelser, lage oppskrifter osv i bloggene sine.

I stedet for å kopiere innleggene, så LINK til innleggene.

Ikke stjel andres arbeide.

I mine oversettelser av andres mønstre har jeg feks kontaktet personen som eier oppskriften først,
for å spørre om det er ok at jeg oversetter + linker til dem.
Jeg har aldri opplevd å få et nei. :-)

Jeg har også MANGE GANGER kommet over grupper på facebook,
 der copyrighten gis FULLSTENDIG blaffen i 
- og sier man noe på det, -ja, da blir man elegant stengt ute?

HUSK:

- Det sitter (faktisk) en person/eier bak bloggen. :-)

 -I bloggene gjelder akkurat samme Copyright-regler som
i feks strikkehefter fra storprodusenter. 

- Printscreen er ikke ok, annet enn til personlig bruk.

- Det er ikke ok - ei heller LOV - å kopiere andres innlegg fra blogger.

- Å lage feks dokumenter som postes i gruppers filer osv, 
utfra andres blogginnlegg er heller ikke lov. 
Driver man feks en gruppe på fb, der det ligger mye kopier i filer/dokumenter, 
så kan fb faktisk finne på å saksøke eier av gruppe. 
Ikke fordi at selve fb-folkene bryr seg så mye, men selve FB kan bli saksøkt 
.....derfor passer de på.
---> Tenk over hva du utsetter eier av gruppen for?


Er det ikke mye lettere og langt mer lovlig å LINKE til selve blogg-innlegget da?


Hva mener dere?
Fyr løs, og husk at dette er skrevet i aller beste mening
- og ikke som et angrep på noen bestemte personer. :-D







8 kommentarer:

  1. Jeg er bare SÅ enig med dig i det hele. Linke til blog eller hjemmeside, hvor tingene kommer fra, er det mindste man kan gøre. MEN...desværre er der alt for mange, som ikke kan finde ud af at respektere andres arbejde.
    Det dukker op med jævne mellemrum i blogland og på andre sider, hvor der *netværkes*
    Prøv feks at se inde hos http://aslaugmork.blogspot.dk/ Indlæg fra d 3 og 5 marts. Hun fik det dog stoppet.
    Forårs hilsen herfra

    SvarSlett
  2. Det er så mye bedre med en link enn kopiering :-) Det er trist når folk ikke kan respektere lover og regler. Og trist når folk bruker lang tid på f.eks oversetting, også stjeler andre det. Nei, man må spørre, eller kun legge ut link :-)

    SvarSlett
  3. Akkurat samme problem i scrappeverden, og det er rett og slett en uting. Mye hyggeligere å linke og gi kredit til den som har brukt timer med å jobbe med mønste/oppskrift. Mest sansynlig får man jo en hyggelig kommentar tilbake også :o)

    SvarSlett
  4. Helt enig med deg! :)
    Min tanke er: Heller en link for mye, enn ingen. ;)

    SvarSlett
  5. Helt enig med deg.Har opplevd at folk har stjålet oppskrifter av meg og publisert som egne. Det er trist.

    SvarSlett
  6. Jeg er SÅ enig med deg!!! Jeg blir skikkelig forbanna når folk deler i øst og vest. Og atpå til kaller det sitt eget!!! Har ett eksempel: Jeg tar noen bilder for en forfatter som hun bruker i bloggen sin, på facebook siden sin og litt her og der. Jeg blir også spurt om å legge ut bilder på facebook siden hennes. Det gjør jeg og skriver over: Bildet får ikke kopieres uten fotografens tillatelse.... Men da er jeg frekk da!!! Aner ikke hvor mange dritt meldinger jeg har fått pga dette!! Og de fleste sier at jeg må da skjønne at når jeg legger ut bildene mine på nett så er det bare for andre å ta dem!! Copyrighten gjelder ikke da må jeg forstå!!! Har du hørt?? Og disse strikkesidene... Mange ganger blir oppskrifter delt uten å spørre den som har laga den. Og da blir det som du skriver, eieren blir kasta ut!!! Det er heeeelt utrolig!!!
    Hehe jeg kunne vel skrevet en kommentar med eksempler lang som ett vondt år, men det hjelper ikke... Det kan da ikke være så vanskelig å linke til eier eller spørre om det er greit?? Om noen spør meg om de kan dele bildene mine så sier jeg selvfølgelig ja, men gjør de det uten å spørre, eller enda verre: Sier det er sitt bilde (!) da tenner jeg!!! Kjedelig og veldig trist!!!

    Håper du får en herlig uke, uten tyver ;) :)
    Nina

    SvarSlett
  7. Er helt enig. Man skal respektere copyright. Ingen tvivl om det. Altså skal man spørge ejerem af billeder og opskrifter m.m. om lov. Og hvis man får lov skal man huske at linke til ejermanden. Frisk mod og god arbejdslyst til alle I kreative kvinder. <3

    SvarSlett
  8. Absolutt, komplett, helt og holdent enig med deg!
    God helg :-)
    Pludrehanneklem

    SvarSlett

Hver kommentar settes enormt pris på!
Jeg forsøker også å alltid besøke + kommentere tilbake. <3